Jak wezwać pomoc?

Wydaje się, że wykonanie telefonu na 999/112 to nic trudnego. Jednakże w sytuacjach stresowych może się to okazać wyzwaniem. Zgłaszający mówią szybko, niezrozumiale, szybko się rozłączają nie podając wcześniej wszystkich niezbędnych informacji (np. adresu).

Dyspozytor musi rozeznać się w sytuacji aby wiedzieć jakie służby zadysponować oraz w jakim priorytecie – przecież nie zawsze muszą ruszać na sygnale narażając siebie i innych użytkowników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo.
Poniżej wypisane są podstawowe informacje, jakie są niezbędne dla dyspozytora. Nie trzeba się ich uczyć na pamięć – dyspozytor będzie nam zadawał pytania, jednak warto wiedzieć czego się spodziewać i sprawnie udzielić mu niezbędnych danych.

 

1395758529_bullet_add Krótki opis wypadku/przypadku
1395758529_bullet_addLiczba osób poszkodowanych: ile osób, w jakim wieku, w jakim stanie (przede wszystkim czy oddycha)
1395758529_bullet_addDokładne określenie miejsca zdarzenia: miejscowość (powiat) , ulica skrzyżowanie, słupek na drodze, punkty szczególne – numery domów nie zawsze są widoczne, warto wyjść lub wysłać kogoś na drogę aby nawiązał kontakt z nadjeżdżającym zespołem.
1395758529_bullet_addDane personalne osoby dzwoniącej: Imię Nazwisko nr telefonu
1395758529_bullet_addJeżeli dotyczy sytuacji – informacja dotycząca wszelkich zagrożeń takich jak: toksyczne, łatwopalne czy wybuchowe substancje lub gazy

 

Pamiętajmy o tym, że osoba wzywająca pomoc nie powinna pierwsza rozłączać się i ściśle zastosować się do instrukcji dyspozytora, dzięki którym wszystko pójdzie znacznie sprawniej